Hvis du vil opleve en ekstraordinær togrejse på super første klasse, så tag turen fra Adelaide til Darwin via Alice Springs og se noget af Australiens outback med busksteppe, bjergkløfter, ørkenområder og tropisk regnskov
Australien er et stort kontingent og selvom fly i dag er den største transportør af passagerer over længere afstande, er det stadig muligt, at køre øst vest og nord syd med passagertog gennem nogle af kontinentets smukkeste landskaber. Det er selskabet Great Southern Rail, der siden 1997 har taget sig af personbefordring med jernbane virksomhed over det meste af Australien. Selskabets mest berømte ruter er The Ghan fra Adelaide til Darwin, Indiske Stillehave fra Sydney til Pert, The Overlander fra Melbourne til Adelaide og The Southern Spirit fra Adelaide over Melbourne, og videre nordpå til Brisbane. Men udover Great Sotuhern Rail findes der flere mindre private jernbaneselskaber i landet. I de største byer findes der delstatsdrevne jernbaneselskaber, og det største af disse er CountryLink i New South Wales, der har landets største indbyggertal på omkring syv millioner mennesker, hvoraf hovedparten, nemlig omkring 4.5 millioner bor i Sydney.
Country link har passagertogforbindelser til omkring 350 destinationer i New South Wales samt til Brisbane i Queensland og Melbourne i Victoria. Derudover driver selskabet også S -togs-nettet og undergrundsbanen ved navn CityRail i Sydney.
Togdrift af nyere dato Australiens toghistorie begyndte så småt i slutningen af 1800 tallet, da der blev anlagt jernbaner flere steder ikke mindst til transport af guld, sølv og andre ædelstene, som blev fundet mange steder i Australien omkring 1850. I starten var det naturligvis damplokomotivet, der var foran de lange togstammer. På mange mindre strækninger kører i dag veterantog blandt andet på den 36 km lange strækning op over de cirka 450 m meter høje bjerge fra Quairns i tropiske Queensland til den lille by Kuranda, der ligger på højsletten cirka 20 km fra Stillehavskysten.
Man skal helt frem til begyndelsen af 1900-tallet, før der for alvor kom gang i byggeriet af jernbaner til passagertransport over store strækninger i det kæmpe kontinent. Et af de mest spændende rejser kan man opleve med The Ghan fra Adelaide til Alice Springs og videre herfra til Darwin mod nord, en strækning på knap 3000 kilometer.
Premiere i 1929
Børnene hoppede, de voksne havde blanke øjne, alle var omhyggeligt iført deres pæneste tøj. Og mens fløjten tudede og flag smældede, fyldtes luften af hvid damp og sort røg fra den brusende og hvæsende lyd af den mægtige motor, der langsomt satte i gang. The Ghan var på vej”.
Sådan stod der i The Ghan News den 4. august 1929 om togets allerførste tur fra Adelaide i delstaten South Australia mod Alice Springs, der ligger 1.559 km nordligere næsten i miden af det store kontinent. Siden har The Ghan kørt i fast rutefart mellem Adelaide og Alice Springs, og fra 2004 fortsatte man togforbindelsen fra Alice Springs til Darwin i nord. Jernbanen følger stort set den berømte telegrafline fra Darwin og mod syd til Adelaide, som blev færdig i 1872. Hele turen er på knap 3000 kilometer og jernbanen bugter sig igennem et fladt, tørt, varmt og støvet ørken- og steppeland, afløst hist og her af flotte klippeformationer og dybe kløfter.
Vognene har aircondition og dobbeltruder, og kupéerne eget toilet og bad udstyret med håndklæder og toilettasker med dyre produkter. Ellers er indretning stort set den samme som ved starten i 1929 med blanke træpaneler og veloursæder og et tykt tæppe på gulvet. Der er blandt andet klassisk musik i højtaleren og et eksemplar af The Ghan News fra 4. august 1929 ligger på klapbordet under panoramavinduet.
I dag er damplokomotivet byttet ud med to store dieselokomotiver, der trækker en togstamme på omkring 700 meter bestående af 26-30 vogne. Starten er meget blød og man mærker næsten ikke at man er i bevægelse. Vi er nu i gang med den tre dages lange togrejse mod Alice Springs.
Ghan har sit navn opkaldt efter de afghanere, der med deres kameler (det er biologisk set drommedarer) i mere end 100 år klarede al transport af varer til Australiens indre. Desuden var kamelerne de optagelsesrejsende eneste transportmiddel, da landets ufremkommelige indre blev udforsket i midten af 1800- tallet. Kamelerne var velegnet til det tørre og varme klima, hvor der er langt mellem oaser og brønde med drikkevand. Da Australien var udforsket og jernbanen bygget fra Adelaide til Darvin, havde man ikke noget at bruge kamelerne til og de blev sluppet løs. De har klarer sig godt på Australiens busksteppe i landets indre, hvor det anslås, at der findes over 600.000 vilde kameler.
Oprindelig bygget som smalsporsjernbane
Den oprindelige Għan linje fulgte den rute, den australske opdagelsesrejsende John MacDouall Stuart rejste fra syd mod nord i 1862. Han fandt en kilde med vand, der hvor Alice Springs ligger i dag og kaldet stedet for Stuart. 10 år senere færdiggjorde nybyggerne en telegraf-linie, som gik tværs igennem Australien fra Adelaide til Darwin, og stedet Stuart blev det naturlige midtpunkt for telegraf-linien. Selve telegrafstationen blev kaldt Alice Springs efter kilden, der blev ved med at levere vand. Vandhullet var opkaldt efter telegraf-inspektørens kone, Alice Todd. Telegrafinspektøren selv hed Charles Todd og fik floden i byen opkaldt efter sig. Flod og flod er nu så meget sagt, da den for det meste er udtørret. Først i 1930erne omdøbte man Stuart til Alice Springs, hvor der i 1933 boede et par hundrede mennesker. I dag bor der omkring 23.000 indbyggere i byen, som hovedsageligt lever af turisme.
Den første jernbaneline var en smalsporet jernbane, og den var ret skrøbelig og i historiebøgerne kan man læse om, hvordan termitter undergravede sporet, og hvor hurtigt opståede floder, som følge af en enkelt dags regn, kunne skylle svellerne væk.
En legende fortæller desuden, at The Old Għan engang strandede i to uger på ét sted, og lokoførerne måtte skyde vilde geder for at kunne skaffe mad til passagerne.
I 1980 blev der bygget et moderne jernbanespor på betonsveller længere mod vest end den oprindelig linje blandt andet for at undgå oversvømmelser og andre problemer langs den gamle rute.
Oprindelig bygget som smalsporsjernbane
Den oprindelige Għan linje fulgte den rute, den australske opdagelsesrejsende John MacDouall Stuart rejste fra syd mod nord i 1862. Han fandt en kilde med vand, der hvor Alice Springs ligger i dag og kaldet stedet for Stuart. 10 år senere færdiggjorde nybyggerne en telegraf-linie, som gik tværs igennem Australien fra Adelaide til Darwin, og stedet Stuart blev det naturlige midtpunkt for telegraf-linien.
Selve telegrafstationen blev kaldt Alice Springs efter kilden, der blev ved med at levere vand. Vandhullet var opkaldt efter telegraf-inspektørens kone, Alice Todd. Telegrafinspektøren selv hed Charles Todd og fik floden i byen opkaldt efter sig. Flod og flod er nu så meget sagt, da den for det meste er udtørret. Først i 1930erne omdøbte man Stuart til Alice Springs, hvor der i 1933 boede et par hundrede mennesker. I dag bor der omkring 23.000 indbyggere i byen, som hovedsageligt lever af turisme.
Den første jernbaneline var en smalsporet jernbane, og den var ret skrøbelig og i historiebøgerne kan man læse om, hvordan termitter undergravede sporet, og hvor hurtigt opståede floder, som følge af en enkelt dags regn, kunne skylle svellerne væk.
En legende fortæller desuden, at The Old Għan engang strandede i to uger på ét sted, og lokoførerne måtte skyde vilde geder for at kunne skaffe mad til passagerne.
I 1980 blev der bygget et moderne jernbanespor på betonsveller længere mod vest end den oprindelig linje blandt andet for at undgå oversvømmelser og andre problemer langs den gamle rute.
Fra øst til Vest En anden spændende togrejse er på tværs af det Australske kontingent fra Sydney i øst til Perth på vestkysten, en strækning på 4352 kilometer med toget Indian Parcific. Denne jernbanelinie har eksisteret i over 40 år. Opkaldt efter de to store oceaner Stillehavet og Det indiske Ocean krydser toget Australien gennem de mest storslåede landskaber fra Sydney til Perth i tre dage og tre nætter. Køber man billet på første klasse, som kaldes Gold Kanguro er servicen helt i top med spisevogn og egen kupé med bad og toilet. Ønsker man morgenmad på sengen, kan det også fås.
Undervejs på den 3 dage lange rejse standser toget flere gange for at skifte personale og blive rengjort. Mens denne rengøringen foretages tilbydes passagerne ture i omegnen i den pågældende by. En af udflugterne går blandt andet til en arbejdende guldmineby med alt, hvad dertil hører, i form af barer, bordeller m.v. Et andet stop undervejs er en lille by med navnet Cook midt i Australiens ørken. I byen bor 5 mennesker, 1 kat, 2 hunde og 20 millioner fluer.
Fra Perth mod øst klatrer toget først gennem den naturskønne Avon Valley og derefter gennem Western Australia’s kæmpemæssige hvede bælte, inden toget ankommer sent om aftenen til byen Kalgoorlie. Derefter går turen videre gennem langstrakte og enorme steppe- og ørkenområder inden man næste morgen ankommer i Adelaide. Derfra videre til Broken Hill. Herfra går turen gennem noget af Australiens mest produktive landbrugs land, og ud på morgenen nærmer man sig de spektakulære Blue Mountains i cirka 1100 meters højde. Blue Mountains har navn efter den blå dis, som altid ligger som et skær over bjergene, og som skyldes eukalyptus træernes (gummitræer) fordampning, der rammes af solen stråler. Nedkørslen de sidste 100 km mod Sydney er et flot syn, hvor man fra cirka 50 kilometers afstand kan se Sydneys skyline og til slut ser man et glimt af Sydney Harbourbrigde og Utzon verdensberømte Operahus inden toget glider ind på Sydneys hovedbanegård.
The southern Spirit Togforbindelsen mellem Adelaide og Brisbane via Melbourne, er den nyeste forbindelse til Australiens Great Train Journeys – The Southern Spirit, der åbnede i år. På turen krydser toget blandt andet Australiens største flod Murray River to gange. Jernbanelinjen løber gennem hele fire stater , og ligeledes gennem Australiens Capital Territory, hvor landets forbunds hovedstad Canberra ligger. Derefter snor linjen sig gennem bjerge og dale med udsigt til The Snowy Mountains, der normalt er dækket af sne tre måneder om året, inden jernbanen rammer østkysten i Newcastle og følger nu kysten vider mod nord til Queenslands hovedstad Brisbane.
The Overland
The Overland kører mellem Melbourne og Adelaide. På denne togrejse har passagererne mulighed for at få bilen med, idet de sidste to-tre vogne i togstammen har nemlig plads til medbragte personbiler. Overland kører mellem Adelaide og Melbourne i begge retninger, tre gange om ugen i dagtimerne. |
Indtil for nylig var der ikke nogen gennemgående togforbindelse langs Australiens østkyst fra Sydney til Cairns i det nordlige tropiske Queensland. Men det er der nu med Great South Pacific Express, Australien’s egen Orient-Express, der kører fra Sydney via Brisbane til Cairns, der er hovedbyen med porten til det store koralrev langs Australiens østkyst.
FAKTABOKSE
Great Southern Rail Great Southern Rail driver fire togforbindelser: Det Indiske Stillehavet (Sydney-Adelaide-Perth), The Għan (Adelaide-Alice Springs – Darwin),The Overland (Melbourne-Adelaide), The Southern Spirit (2 transkontinental).Great Southern Rail ejes af Serco Asia Pacific. Great Southern Rail’s nationale hovedkvarter og operationer er baseret i Adelaide, South Australia.
The Gahn: Adelaide til Darwin eller Darwin til Adelaide – to nætter og tre dage via Alice Springs Adelaide til Darwin – 2.969 km. 72 timer (maks. hastighed 115km/hour) Op til 42 vogne plus to lokomotiver og biltog > Længde af togstammen op til 710 meter
The southern Spirit Adelaide / Melbourne – Brisbane
Varighed: Fem nætter / seks dage i begge retninger
Afstand: 4243 km
The Overland Adelaide – Melbourne
Afstand: 828 km
Dagafgange tre gange om ugen i begge retninger
Indian Pacific Sydney – Adelaide – Perth
Varighed: Tre overnatninger i begge retninger
Afstand: 4.352 km
Afgang fra Sydney lørdag og onsdag.
Priser Der er mange forskellige priser afhængig af togklasse .Lige fra 2500 kr. til 15.000 kr. for en enkelt rejse. Se nærmere på www. gsr.com.au Faktaboks 2 Pacific National er Australiens største private jernbanegodstransportfirma. Selskabet opererer i alle stater og Northern Territory. Selskabet transporter kul, korn og industriprodukter i staterne New South Wales og Victoria. På kulområdet er Pacific National den næststørste transportør af kul fra kulminerne og ud til kystbyerne, hvorfra en stor del af kullene eksporteres til hele verden. Årligt transportere selskabet omkring 95 millioner tons kul.